Heraanleg tuin Anton van Wilderodehuis

Het Schrijvershuis Anton van Wilderode werd door het provinciebestuur overgedragen aan de gemeente ingevolge de vernieuwde taakstelling en gewijzigde financiering van de provincies. De tuin dient door de gemeente onderhouden te worden in functie van de culturele waarde.

De gemeente besliste daarop een ontwerp voor heraanleg te laten opmaken. Drie jaar geleden startte het participatietraject voor heraanleg van de Anton van Wilderodetuin, onder impuls van buurtbewoner Katrien Van Hyfte. “In de zomer van 2019 werden de buren uitgenodigd om hun ideeën voor een ontmoetingsplaats in de tuin van het Anton van Wilderodehuis te geven”, zegt Van Hyfte. Daaruit kwam vooral naar voor dat er aandacht moet zijn voor cultuur en ontdekken. De werkgroep pleintjesplan finaliseerde het ontwerp in samenwerking met DGM-tuinen op basis van de ideeën vanuit de buurtparticipatie.

Schepen van cultuur Inge Mertens vult aan: “De tuin zal een culturele ontmoetingsruimte zijn, waar de nodige rust gegarandeerd is. Het wordt dus geen speeltuin, maar kinderen zullen er wel hun creativiteit kwijt kunnen dankzij educatieve natuurlijke speelelementen.”

De tuin zal worden aangelegd met streekeigen bloemen, planten en bomen. De uitvoering is voorzien rond de zomer van 2023.

Meest recente berichten