Vandaag kwam in Oosterzele het provinciaal congres van Open Vld bijeen om goedkeuring te geven aan de lijsten voor de Vlaamse en Federale verkiezingen. Het congres keurde de ontwerplijsten die door een comité van regiobestuursleden werden opgemaakt met grote meerderheid goed. Robby De Caluwé verhuist dus van het federale niveau naar het Vlaamse niveau, waar hij op de derde plaats komt te staan achter Senaatsvoorzitter en Vlaams parlementslid Stephanie D’Hose en kamerlid Egbert Lachaert. Zijn Moerbeekse collega Sarah Poppe zal de federale lijst versterken en de opvolgerslijst daar duwen. Het duo heeft heel veel zin om voor Moerbeke-Lokeren te strijden in juni, en minstens evenveel in oktober.

Van het federale niveau naar het Vlaamse niveau.

Federaal parlementslid Robby De Caluwé stond bij de verkiezingen van 2019 nog eerste opvolger voor het federaal parlement. Toen Gents burgemeester Matthias De Clercq besliste om niet te zetelen, kwam De Caluwé al snel in de kamer van Volksvertegenwoordigers terecht. Daar is hij vast lid van de commissie Gezondheid en Gelijke kansen en van de Commissie naturalisaties. In 2020 werd hij aangesteld als voorzitter van de onderzoekscommissie naar de coronapandemie. Nu verhuist hij dus van het federale niveau naar het Vlaamse niveau.

Zijn Moerbeekse collega Sarah Poppe (32 jaar) zal op haar beurt de federale lijst versterken als lijstduwer bij de opvolgers. De Caluwé en Poppe vormen al sinds 2012 een sterk politiek duo, hij destijds als kersvers burgemeester, Sarah Poppe als piepjonge schepen in de gemeente Moerbeke. Sindsdien is ze reeds elf jaar actief als schepen van onder andere jeugd en sport en groeide ze uit tot een zelfzekere, jonge en ambitieuze politica met een sterke liberale visie.

Inzet voor juni 2024

De Caluwé wil zich vooral profileren op het thema Welzijn in brede zin. Daaronder vallen ook de ethische thema’s. Hij streed deze legislatuur in de Kamer van Volksvertegenwoordigers onder andere al voor een hervorming van de euthanasiewet en de abortuswet. Op dat elan wil hij in het Vlaams parlement doorgaan. Want ook daar zijn de uitdagingen groot.

Robby De Caluwé, Kamerlid: “Ik heb gedurende deze legislatuur uitgebreid kennis kunnen maken met het domein Volksgezondheid. Op het federale niveau zijn de bevoegdheden op dat vlak enorm ruim. Ik heb dus een heel brede bagage aan kennis opgedaan. Die bagage kan me op het Vlaamse niveau zeker van pas komen. Want de uitdagingen op vlak van zorg en welzijn daar zijn immens. De lange wachttijden voor zorg voor mensen met een beperking bijvoorbeeld, of de jeugdzorg. Ook de problemen in de woonzorgcentra zouden beter kunnen worden aangepakt.

Sarah Poppe krijgt een steunende rol komende verkiezingen, voor Robby De Caluwé, maar ook en vooral voor de liberale partij. Ze wil mee haar schouders zetten onder een geloofwaardig alternatief voor de antipolitiek en met haar jong enthousiasme mensen overtuigen te blijven inzetten op positieve maatschappij, waarbij iedereen het morgen beter heeft dan vandaag.

Sarah Poppe“Ik hoop met mijn lijstduwersplaats iets positief en hoopvol te kunnen toevoegen aan de verkiezingen van juni. Het worden geen eenvoudige verkiezingen voor onze liberale partij, maar mijn geloof in een oplossingsgerichte en positieve maatschappij dwingt me ertoe om zelf mee aan de slag te gaan en niet aan de zijlijn te blijven staan. Wat je zelf doet, doe je meestal beter. Ik hoop zo voor zoveel mogelijk mensen een alternatief voor de antipolitiek te kunnen bieden.”

De ontwerplijsten worden in de week van 19 februari nog ter goedkeuring aan de leden voorgelegd.

Meest recente berichten