Het subsidiebeleid van de gemeente uitgelegd

De gemeente Moerbeke biedt heel veel ondersteuning aan haar verenigingen, zowel financieel als logistiek. De logistieke steun betreft bijvoorbeeld het leveren van nadarhekkens, het uitwerken van een veiligheidsbeleid voor grotere activiteiten, ondersteuning bij het ophalen en brengen van fietsen, … Daarnaast beslisten we deze legislatuur dat erkende verenigingen één keer per jaar gratis gebruik mogen maken van één van de gemeentelijke lokalen. En voor andere activiteiten die geen winstdoelstelling hebben, is er een verlaagd tarief voor deze verenigingen.

De financiële steun vanuit de gemeente aan onze verenigingen is niet min

Moerbeke Feest ontving deze legislatuur 75.000 EUR. Dit geld gebruiken ze om bijvoorbeeld de avondmarkt of de jaarlijkse cavalcade te organiseren, maar ook om wijkkermissen een financiële steun te geven. Daarnaast hebben ze met deze middelen een aanhangwagen uitgerust met veiligheids- en elektriciteitsmateriaal. Alle verenigingen zullen daar gebruik van kunnen maken.

De sportverenigingen zullen deze legislatuur 36.000 EUR aan subsidies hebben ontvangen. KFC Moerbeke maakt gratis gebruik van de voetbalterreinen, de waarde voor deze huur bedraagt jaarlijks 12.000 EUR die eigenlijk via een subsidie door de gemeente wordt betaald.

Ook de jeugd beschikt over een groot budget om te verdelen onder de verenigingen. Het gemeentebestuur geeft 5.000 EUR per jaar voor infrastructuurwerken aan jeugdlokalen en daarnaast meer dan 10.000 EUR die onder de verenigingen wordt verdeeld. Op één legislatuur is dat 90.000 EUR, bovenop de investeringen en werkingskosten voor Speelpleinwerking De Suikerspin die door de gemeente worden betaald.

Tenslotte beschikt ook de cultuurraad over een budget van bijna 15.000 EUR deze legislatuur, bovenop de werkingskosten voor de bibliotheek.

Al deze subsidies worden op een objectieve manier door de adviesraden verdeeld, maar komen dus uit het budget van de gemeente.