Zorg, sociaal beleid en welzijn

Antwoord

Een goed lokaal sociaal beleid denkt aan iedereen, ook aan hen die moeilijker een plaats vinden in de maatschappij. Een eenzame, een autochtone Moerbekenaar of een nieuwe inwoner: iedereen moet zich thuis voelen in Moerbeke. Het lokaal sociaal beleid creƫert voor deze inwoners ontmoetingen.

Op die manier ontstaat er een gevoel van verbondenheid en samenhorigheid met de rest van de gemeenschap. Open Vld wil meehelpen om deze mensen uit hun isolement te halen. Dit doen we door hen ondersteuning te bieden of door actie te ondernemen aan de hand van enkele initiatieven. Wij willen middelen aanreiken en kansen bieden om het samenleven te optimaliseren.

Een goed lokaal beleid is essentieel voor een warme gemeente. We streven ernaar de dienstverlening voor elke Moerbekenaar zo groot mogelijk te maken, zodat we alle beoogde doelgroepen op een vlotte manier kunnen bereiken. Open Vld wil in dit kader de goede werking van het Sociaal Huis benadrukken. Hun opdracht gaat verder dan enkel de armoedeproblematiek, Open Vld wil deze daarom ook blijven ondersteunen.

We willen een gemeente zijn waar gezondheid voorop staat. Om die reden moedigen we keuzes voor een gezonde levensstijl in een gezonde omgeving aan. We doen dit samen met alle diensten, inwoners en organisaties in onze gemeente.