Zelfscan voor de bib

De trend om zelf te scannen, zonder beroep te doen op een medewerker aan de balie, is vandaag al mogelijk in de meeste supermarkten, incheckbalies, enz … Ook in de bibliotheken zet deze trend zich door. Een zelfscan maakt het mogelijk dat een gebruiker zijn boeken in één beweging zelf kan scannen. Uit een gebruikersonderzoek in Vlaanderen is immers gebleken dat bibliotheekgebruikers zeer positief zijn over deze dienstverlening. De meeste bibs in onze buurgemeenten zijn reeds uitgerust met dergelijke systemen. Daarom zal ook Moerbeke een zelfscan aankopen voor de bibliotheek. De totale kostprijs wordt geraamd op 30.000 euro. De gemeente heeft bij verschillende fabrikanten prijsoffertes opgevraagd zodat er nog voor de zomer kan toegewezen worden. Daarna worden alle boeken voorzien van een extra label (RFID) dat scannen mogelijk maakt. In het najaar volgt dan de definitieve ingebruikname. De service aan de balie blijft ook gewoon bestaan, de zelfscan is een extra service. De aankoop van een zelfscansysteem kadert eveneens in de doelstelling van het bestuur om de organisatie van de gemeentelijke dienstverlening te moderniseren en te automatiseren.