Werken aan nieuwe sportsite gaan in februari van start.

Sportief Moerbeke mag zich warm beginnen lopen voor de nieuwe sportsite. Na vijf jaar voorbereiding en een procedureslag gaan de werken eindelijk van start. In februari start de bouw van de nieuwe sporthal, tennishal én sportcafé. “Geen minuut te vroeg. De huidige sporthal, die bijna 50 jaar oud is, laat echt te wensen over. Goed nieuws voor al onze sportverenigingen dat we nu eindelijk kunnen starten met bouwen”, zegt schepen van sport Sarah Poppe opgelucht. Omdat een renovatie van de huidige sporthal duurder bleek dan verwacht maakten we vorige legislatuur de keuze om te investeren in een gloednieuw sportcomplex. De sporthal staat er ongeveer 50 jaar en bleek na onderzoek er erger aan toe dan we dachten. “Een renovatie zou makkelijk 2 miljoen euro gekost hebben en dan nog zaten we met een te krappe capaciteit en verouderde voetbal- en tennisinfrastructuur. De bouw van een gloednieuw sportcomplex waarin alle noden van onze sportverenigingen beantwoord worden was dan ook een logische keuze”, vult schepen van infrastructuur Koen Mertens aan. Concreet zal de oude sporthal gesloopt worden en plaats maken voor een nieuwe omnisporthal aan de andere kant van het spoorwegpad. “Die zal groter zijn dan de huidige hal waardoor de volleybalclub kan trainen met drie in plaats van twee ploegen nu”, vervolgt Poppe. “Daarnaast is er een tennishal en een sportcafé met polyvalente zaal waarvoor we een private uitbater zullen zoeken.” Het sportcafé zal niet alleen openstaan voor sporters, maar ook voor andere mensen. Het ligt ideaal naast de spoorwegroute en er komt een gezellig terras waar men ook terecht kan voor een snack. Rond de sporthal komen er ook nog vier tennisvelden, een padelterrein en vier voetbalvelden, waarvan er ondertussen al twee in gebruik zijn. Alle huidige clubs zullen dus nieuwe infrastructuur krijgen met een hogere capaciteit om hun ambities waar te maken. Koen Mertens: “De werken worden geraamd op iets meer dan 7 miljoen euro. Een aardige hap uit het gemeentelijk budget, maar sportief Moerbeke zal er in ieder geval veel voor terugkrijgen.” Samen met Farys bereidde schepen Mertens twee subsidiedossiers voor. Goed voor maar liefst 1 miljoen euro subsidies. Het nieuwe sportcomplex scoorde bij de aanvraag vooral goed inzake duurzaamheid, toegankelijkheid en innovatie. “We wekken energie op door middel van een warmtepomp. Het systeem combineert verschillende technieken en haalt zo energie uit de grondwarmte, zon en lucht. Nergens op de site zal nog aardgas gebruikt worden.” We maken ons sterk dat de werken met zo min mogelijk overlast voor iedereen kunnen uitgevoerd worden. De aannemer zal eerstdaags een informatiemoment voor de buurtbewoners inleggen. Er komt overigens een geluidsbuffer ten Noorden en Westen van het kunstgrasveld. “Die had er eigenlijk al moeten zijn, maar wegens bezwaarprocedures hebben we een half jaar vertraging opgelopen. Nu we eindelijk van start kunnen gaan, zal de geluidsbuffer als een van de eerste werken worden uitgevoerd en een heuse verbetering betekenen voor de buren”, sluit Sarah Poppe af.