Tweede fase van de fietssnelweg

Het provinciebestuur is momenteel bezig met de eerste schetsen te ontwerpen. Er moet heel wat studiewerk gebeuren, omdat het hier om een fietssnelweg gaat, waarbij de fietsers voorrang hebben op het autoverkeer. Dat betekent dat er in Terwestvaart maatregelen moeten worden genomen om het verkeer af te remmen en om de zichtbaarheid van de aankomende fietsers te garanderen. Ook aan de oversteek op de Spoorwegstraat zullen dergelijke ingrepen moeten gebeuren.

De bedoeling is om aan de bibliotheek een knooppunt van fietssnelwegen te realiseren: richting Wachtebeke/Zelzate, richting Stekene en later ook richting Lokeren. Dat laatste traject zal worden gerealiseerd wanneer de suikersite wordt ontwikkeld. Er wordt momenteel bekeken op welke manier de "vapeurbrug" kan worden gebruikt om naar de overkant van de Moervaart te fietsen en van daaruit via de Tragel richting Lokeren. Ook het huidige fietspad richting Stekene zal op termijn worden omgevormd tot een fietssnelweg. Stap voor stap zullen de kruisende straten worden aangepakt om dit mogelijk te maken.

De volledige realisatie van deze fietssnelwegen is uiteraard een project op langere termijn. Het is in elk geval duidelijk dat dit voor Moerbeke heel goed nieuws is, omdat we zo echt een kruispunt worden waar verschillende fietssnelwegen samen komen. Dat is goed voor het toerisme en zal het lokaal fietsverkeer ook stimuleren.