Patrick Van Neer verkozen tot nieuw OCMW-raadslid

OCMW-voorzitter Rudy Van Megroot: “Christophe Clerc heeft te kennen gegeven het mandaat niet te willen opnemen zodat er geen kandidaten meer waren. Volgens de geldende wetgeving kan de fractie een nieuw lid (en eventueel opvolgers) voordragen door een nieuwe voordrachtakte in te dienen.” De wetgeving bepaalt dat als de fractie van het ontslagnemend OCMW-raadslid geen vervanger voordraagt binnen de 60 dagen, er automatisch wordt overgegaan tot een nieuwe verkiezing.

“Er werd meermaals op gewezen dat die termijn 60 dagen bedraagt, we hebben zelfs aan N-VA gesuggereerd om tijdelijk een gemeenteraadslid af te vaardigen in de OCMW-raad, zodat ze hun mandaat niet zouden verliezen en ze intussen op zoek konden gaan naar een opvolger voor hun ontslagnemend raadslid”, aldus Rudy Van Megroot. “Ze hadden daar dus voldoende tijd voor. Daarom kan nu elke partij een kandidaat voordragen en zal er op de gemeenteraad een verkiezing plaatsvinden.”

Open Vld draagt Patrick Van Neer voor als kandidaat OCMW-raadslid. Van Neer zetelde tot 30 juni vorig jaar in de raad, maar werd toen, zoals afgesproken bij het begin van de legislatuur, door Nicole Stevelinck vervangen. Hij keert nu dus onverwachts terug.