OCMW Moerbeke bouwt 22 assistentiewoningen

OCMW-voorzitter Rudy Van Megroot: “De huidige woningen zijn aan het einde van hun levensduur, vooral op het gebied van veiligheid, energiezuinigheid voor de bejaarden en van de hele technische installatie. Daarom hebben we een wedstrijd georganiseerd waarbij combinaties van een financier, ontwerper en aannemer een projectvoorstel konden doen. Deze wedstrijd werd gewonnen door een combinatie van Care Property Invest, die de gebouwen financiert, Evolta, die voor het ontwerp instond, en als bouwbedrijf Ibens.”

Bij het ontwerp lag de focus heel hard op het zelfstandig wonen. Het nieuwe blok komt in het middenplein tussen de huidige bejaardenwoningen.

Van Megroot: “We hadden als bijkomend element meegegeven dat de fasering van de werken het moest mogelijk maken dat de huidige bewoners kunnen blijven wonen tot wanneer het nieuwe gebouw klaar is. Zo moeten we dus geen tijdelijke oplossing zoeken en bejaarden bijvoorbeeld helemaal nergens anders onderbrengen. Door het nieuwe gebouw in het midden te positioneren, kan er gebouwd worden tussen de huidige woningen. Die zullen pas worden afgebroken nadat de nieuwe assistentiewoningen in gebruik zijn genomen.”

De bouw van de nieuwe assistentiewoningen kadert in de beleidsactie van de gemeente en het OCMW, dat stelt dat het bestuur er naar streeft om mensen zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen.

Er werd gekozen voor een hedendaags ontwerp met betonelementen en duidelijke lijnen in de gevels. De flats zijn ingericht met aandacht voor de toegankelijkheid en hebben een praktische indeling met een keuken, woonkamer, badkamer, één slaapkamer en een koele berging. “Er zijn ook 4 woningen met twee slaapkamers voorzien. Voor sommige senioren is dit een enorme meerwaarde om bijvoorbeeld de kleinkinderen af en toe op bezoek te kunnen krijgen”, aldus nog de OCMW-voorzitter.