Eerst was er de stunt met de verkeersspiegel, waarbij ze de bewoners hebben misleid door te stellen dat die op geen enkele manier een risico zou lopen om aansprakelijk te worden gesteld. Nochtans zijn er meerdere uitspraken uit het verleden waar gemeentebesturen zijn veroordeeld tot het betalen van grote sommen aan nabestaanden van chauffeurs die zich mede door een slecht functionerende verkeersspiegel hebben verongelukt. Voor een spiegel met een officieel uitzicht die op privéterrein staat, is het de bewoner die verantwoordelijk is.
Vandaag was er dan de stunt met “de bewoners van de Spelonckvaart”. Omdat de andere buren blijkbaar schrik hebben van het gemeentebestuur, heeft N-VA zich dan maar kandidaat gesteld om figurant te zijn op de foto. Nochtans blinkt N-VA ook in de verkeerscommissie vooral uit in afwezigheid. Bovendien weten ze niet waarover de discussie eigenlijk gaat, aangezien er al een verzekeringsexpert de oorzaken van de scheuren in de betrokken woning heeft onderzocht. Die worden niet veroorzaakt door gedaver van vrachtwagens. Ook de bewering dat het vrachtverkeer zou zijn toegenomen door invoering van de kilometerheffing klopt langs geen kanten. Net zoals de bewering niet klopt dat een zogenaamde landelijke weg automatisch betekent dat er maar 50 km/h zou mogen worden gereden. Het strafst van al is dat de gemiddelde snelheid hier 49 km/h bedraagt, een pak onder de toegelaten snelheid dus.
Ik vraag mij af of N-VA eigenlijk goed beseft welk standpunt ze hier verkondigen. De betrokken bewoner vraagt om het doorgaand verkeer niet meer langs Spelonckvaart-Dorpvaart te laten rijden. Het Agentschap Wegen en Verkeer (onder bevoegdheid van N-VA minister Weyts) wil de parallelwegen niet verbreden om het vrachtverkeer langs daar te laten rijden. Dus blijft enkel het centrum van de gemeente over om het vrachtverkeer door te sturen. Laat ons eerlijk zijn: dan moet er in het smal gedeelte van de Opperstraat een volledig parkeerverbod komen (en dat strookt dan weer niet met een eerder standpunt dat ze innamen, waarbij ze voorstelden om het beetje groen in ons centrum te vervangen door bijkomende parkeerplaatsen). Een betere titel voor de krantenartikels was dus geweest: N-VA wil zwaar vrachtverkeer omleiden via het dorpscentrum.
Het is niet aan mij om de oppositie tips te geven, maar ik kan N-VA toch alleen maar aanraden om eens bij de collega’s van CD&V en SPA-Groen langs te gaan. Met hen zijn we het ook vaak oneens, maar zij vormen hun standpunten wel op basis van feiten en cijfers en na een doordachte afweging van voor- en nadelen. Na bijna 5 jaar heb ik hier bij N-VA jammer genoeg niet veel gemerkt, en ook voor de meerderheid is het vermoeiend om zo met een oppositie in debat te gaan. N-VA springt op alles wat beweegt en waar ze het gevoel hebben om een stem te kunnen halen. Dat ze daarbij de ene week zwart en de andere week wit moeten zeggen, houdt hen duidelijk niet tegen. Besturen én oppositie voeren, betekent een duidelijke visie uitdragen.