Heraanleg van kruispunten

Kruispunt Den Uil Dit kruispunt kent al jaren het hoogste aantal ongevallen op ons grondgebied, tegelijkertijd is de zichtbaarheid er slecht. Ook de fietsveiligheid willen we drastisch verhogen door fietspaden toe te voegen aan de Statiestraat zodat er een logische en veilige verbinding komt tussen de Kruisstraat en de F41. Redenen genoeg dus om dit kruispunt met prioriteit aan te pakken.

Vanuit het masterplan maken we de keuze om het doorgaand verkeer te ontmoedigen in het centrum, en het verkeer om te leiden via ‘De Lus’. Dit is dan meteen ook één van de redenen om te kiezen voor een voorrangsbocht Dorpvaart/Statiestraat. Collemans-brug zal enkel nog toegankelijk zijn voor lokaal verkeer want ook de Terwestvaart zal worden geknipt ter hoogte van de fietssnelweg F41.

Andere kruispunten op ‘De Lus’ Ook de andere kruispunten krijgen nog deze legislatuur een wijziging in de voorrang, om het doorgaand verkeer tussen Eksaarde en de E34 vlot maar veilig om te leiden. Via deze lus bieden we een natuurlijk, duidelijk en veilig alternatief voor een doortocht door het centrum. Dit moet ons centrum op termijn een pak veiliger en gezelliger maken.

Begeleidende maatregelen De straten die deel uitmaken van de lus zullen worden uitgerust met fietspaden, asfalt en een compleet nieuw uitzicht. Zo starten deze legislatuur nog zeer grote werken vanaf de Wachtebekesteenweg en de Terweststraat tot aan de rotonde aan het suikerkristal. Het volledige tracé zal een complete heraanleg krijgen met fietspaden, asfalt als ondergrond, parkeerplaatsen en veel groen zoals we hebben voorzien in het masterplan. Ook de Dorpvaart komt op termijn in aanmerking voor zo een grote heraanleg, maar dit zal pas in een volgende legislatuur gebeuren, afhankelijk van de meerjarenplanning van de rioleringswerken. Het stuk Dorpvaart dat momenteel nog is uitgerust met betonplaten mag deze legislatuur wel nog rekenen op een asfaltlaag.