Goedkeuring aanleg fietspad op oude spoorwegbedding en plaatsen van openbare verlichting

Schepen Pierre De Bock: “Dit fietspad zal een functionele meerwaarde hebben als verbinding naar de Gentse haven en de scholen in Zelzate en om de woonkernen van Moerbeke en Wachtebeke met elkaar te verbinden. Daarnaast is het fietspad een recreatieve meerwaarde voor de streek. De provincie treedt op als bouwheer, de Vlaamse overheid subsidieert en de gemeenten zorgen voor de verwerving van de gronden. De ontwerpplannen zijn klaar en werden inmiddels aan de intergemeentelijke begeleidingscommissie voorgelegd.”

Er zal eveneens verlichting langsheen het nieuwe fietspad worden geplaatst. “Eandis had eerder al plannen om een nieuwe middendrukleiding voor gas aan te leggen tussen Wachtebeke en Moerbeke en de bedding van het nieuw te voorziene fietspad vormt hiervoor een ideale locatie. Wij zijn van mening dat het kostenbesparend zou zijn om gelijktijdig met de aanleg van de nieuwe gasleiding tevens openbare verlichting aan te leggen. Want in dit geval is de aanleg van het net ten laste van de intercommunale.”

Het gemeentebestuur besliste om LED-armaturen te plaatsen met wit licht. De kostprijs bedraagt 15.434,84 exclusief BTW. Zo wordt de elektriciteitsfactuur beperkt. 80 % van deze factuur wordt door de provincie betaald.