Gemeente Moerbeke overlegt met Lokeren voor de oprichting van een Huis van het Kind

Schepen Sarah Poppe: “Uiteraard zijn wij hier ook mee begaan. Om die reden werd al een overleg met de stad Lokeren opgestart door de meerderheid, samen met onze coördinator van het LOK. Ik wil echter benadrukken dat het Huis van het Kind zich niet enkel op de problematische situaties richt, zoals CD&V hier aangeeft. Een Huis van het Kind is er voor alle kinderen jongeren. Een Huis van het Kind is niet per definitie een fysiek huis, maar het is wel een multidisciplinair samenwerkingsverband, waarbinnen verschillende organisaties samen zorgen voor een geïntegreerd en afgestemd aanbod ter ondersteuning van alle (aanstaande) gezinnen met kinderen en jongeren.”

De gemeente zou hiervoor een Vlaamse subsidie kunnen krijgen. “Deze hangt af van het aantal minderjarigen en het aandeel kinderarmoede. Aangezien er in Moerbeke nauwelijks kinderarmoede is, zal het subsidiebedrag eerder beperkt zijn, maar dat belet ons niet om toch volop de kaart van dit Huis te willen trekken. Het zou gaan om een jaarlijks bedrag van ongeveer 2.500 EUR, dat moet worden aangewend voor opvoedingsondersteuning, spel en onmoeting, preventieve gezinsondersteuning, versterking van onderwijskansen, algemene werking of samenwerkingsverbanden.”