Ecocheques netto op je rekening

De papieren en elektronische ecocheques worden vanaf januari 2018 vervangen door een nettovergoeding, rechtstreeks op de rekening van de werknemer. Kamerleden Egbert Lachaert, Stefaan Vercamer, Zuhal Demir en David Clarinval hebben daartoe een wetsvoorstel ingediend. “Voor de werkgever en werknemer verandert er niets aan de fiscaal voordelige vergoeding, maar alle administratiekosten en gebruiksongemakken vallen wel weg.”

Sinds het interprofessioneel akkoord van 2009-2010 kunnen werkgevers ecocheques geven aan hun werknemers. “Dit systeem groeide snel uit tot een populair extralegaal voordeel, zowel voor de werknemers als de werkgevers. De ecocheques zijn immers vrijgesteld van personenbelasting en sociale bijdragen”, zegt Open Vld Kamerlid Egbert Lachaert. Uit een parlementaire vraag van zijn CD&V-collega Stefaan Vercamer blijkt dat in 2014 maar liefst 1.449.172 werknemers ecocheques ontvingen.

Probleem is dat er, net zoals bij de maaltijdcheques, hoge overheadkosten zijn verbonden aan dit systeem. “Werkgevers betalen administratieve kosten op de toekenning en bedeling van de ecocheques. Handelaars die de cheques aanvaarden, betalen hoge commissies aan de uitgiftebedrijven”, aldus Lachaert.

De Kamercommissie Sociale Zaken moet zich in het voorjaar uitspreken over dit wetsvoorstel. Het wetsvoorstel voorziet dat de ecocheques vanaf 1 januari 2018 definief vervangen worden door een ecovergoeding.